motopati.pl

Blog motoryzacyjny

Samochody

Kw na km czyli kilowaty kontra konie w silniku

Podobno jednostka konia mechanicznego czyli KM – jak brzmi polski skrót – została wprowadzona, by użytkownicy aut mieli odniesienie do prawdziwych, żywych koni. Dość powiedzieć, że nazwa i przelicznik, choć dość skomplikowany, przyjęła się powszechnie. Jednak urzędowo (co ma odzwierciedlenie chociażby w dowodzie rejestracyjnym) moc silnika oblicza się w kW czyli kilowatach.

Przelicznik w użyciu

Po co używać konia mechanicznego, skoro oficjalną jednostką mocy są waty, a w silnikach spalinowych kilowaty (kW)? Odpowiedź jest prosta i wynika z tradycji. Ta ostatnia sięga czasów maszyn parowych, kiedy to moc obliczano na zasadzie porównania pracy koni pociągowych i wspomnianej maszyny. Jednak postęp techniczny i potrzeba ujednolicenia pomiarów poskutkowała wprowadzeniem kW na określenie mocy silnika. Stąd stosuje się przeliczniki, które pozwalają na szybkie określenie realnej mocy silnika. Konie mechaniczne (które różnią się także między sobą) zostają sprowadzone do jednostek z układu SI czyli do kilowatów. Zasada jest prosta:

1 KM to w przeliczeniu 0,74 kW co przekłada się na 1 kW = 1,36 KM

Do przeliczenia wystarczy kalkulator. Przelicznik pozwala uzyskać wiedzę na temat mocy silnika wyrażonej w różnych jednostkach. Ta wiedza przyda się, gdy w warsztacie zapytają o moc silnika w koniach, lub kiedy sięga się do tabel części zamiennych według modelu silnika.

Stosując ten prosty przelicznik kW na KM możemy swobodnie prowadzić rozmowy nie tylko w warsztatach, lecz także w salonach używanych aut bądź w rozmowach z pasjonatami motoryzacji. Jednak pamiętać należy, że oficjalne dane zawarte w karcie pojazdu, dowodzie rejestracyjnym lub dokumentach homologacyjnych posługują się kilowatami (KM).

Moc to ważny parametr

Każdy silnik posiada określona moc. To określenie kojarzy się powszechnie z siłą, wydolnością jednostki napędowej. Czy to skojarzenie zasadne? Ogólnie rzecz biorąc – tak. Przyjmując, że ten parametr określa ilość pracy dokonanej przez silnik w określonym czasie, nasuwa się skojarzenie z „siłą” np. pracownika budowlanego. Jednak nie do końca ma to przełożenie na osiągi silnika i całego samochodu.
Moc w samochodzie jest pochodną momentu obrotowego czyli wartością pozwalającą przełamywać opory w pracy. Moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika składają się na wartość mocy jednostki napędowej. Takie parametry jak m. in elastyczność silnika dodatkowo charakteryzują różne motory, dzięki czemu można zoptymalizować je i dobrać do pracy w ciągniku siodłowym i samochodzie sportowym.

Wat do trzeciej potęgi

Jednostka mocy to wat (W) pochodzi od brytyjskiego wynalazcy Jamesa Watta z przełomu XVIII i XIX wieku. Jednak choć układ SI wskazuje na wat jako jednostkę podstawową, jest ona niewystarczająca do opisania silników spalinowych. By nie być zmuszonymi do stosowania astronomicznych cyfr, podniesiono waty do trzeciej potęgi. Zatem kilowat to potęgowana jednostki z układu SI, zaś np. megawat (stosowany w energetyce) to wat do potęgi szóstej.