Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad kupnem samochodu w automacie? Jeśli tak to mamy dla Ciebie bardzo dobrą wiadomość! Otóż specjalnie z myślą o Tobie przygotowaliśmy ten krótki tekst, z którego dowiesz się jakie są plusy i minusy posiadania auta w automacie.
Co to znaczy samochód w automacie?
Aby zacząć rozmowę na temat tego, czy warto jest inwestować w tego typu auto, warto jest najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, czym tak naprawdę jest automat. Otóż automat to nic innego jak automatyczna skrzynia biegów. Choć dla wielu osób może wydawać się to oczywiste oraz niemal banalne to warto zaznaczyć, że nie każdy posiada taką wiedzę i jest to zupełnie naturalne oraz normalne.
Nie od dziś wiadomo, że automatyczna skrzynia biegów to znaczne ułatwienie. Dla wielu osób samochód wyposażony w ten sposób jest oznaką luksusu oraz synonimem komfortu.
Czym się różni automat od manualu?
Podstawowa różnica jaką można dostrzec gołym okiem to oczywiście brak sprzęgła. W samochodzie wyposażonym w manualną skrzynię biegów do zmiany biegu potrzebne jest sprzęgło. Aby zmienić bieg należy wcisnąć sprzęgło do końca, a następnie ręcznie przełączyć bieg na niższy lub też wyższy (w zależności od potrzeby). Obecnie na rynku najczęściej można spotkać samochody pięcio oraz sześciobiegowe. Co ciekawe w samochodach szesciobiegowych bieg wsteczny jest położony w innym miejscu, a mianowicie u góry po lewej stronie. Aby załączyć bieg wsteczny w samochodzie sześciobiegowym należy unieść małą wajhę, która znajduje się już pod gałką, a następnie wrzucić bieg pierwszy. Choć początkowo może wydawać się to niezwykle skomplikowane to już po pierwszym cofaniu okaże się, że to bardzo proste i intuicyjne.
Jak prowadzić automat?
W przypadku samochodu z automatyczną skrzynią biegów nie trzeba pamiętać o redukcji biegów. Jest to niezwykle wygodne, potrafi również często zaoszczędzić całkiem sporo czasu. Jedyne co trzeba robić to umiejętnie prowadzić auto.
Co ciekawe wajcha do sterowania skrzynią biegów wciąż jest obecna. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że auto potrzebuje nakierowania na to kiedy ma jechać, kiedy stać, a kiedy cofać. Przeważnie do wyboru są zatem 3 lub 4 opcje:
– tak zwany ,,luz”
– bieg cofania
– turbo lub sport (w zależności od modelu oraz nazewnictwa)
– oraz bieg do tradycyjnej jazdy.
Całą resztę samochód wykonuje zupełnie sam.
Choć dla większości brzmi to jak idealne rozwiązanie większości problemów związanych z prowadzeniem auta, z pewnością wciąż znajdą się osoby, które uwielbiają manualne skrzynie biegów.