motopati.pl

Blog motoryzacyjny

Samochody

Jak działa alternator w samochodzie?

Należy mieć świadomość, że alternator jest w najprostszym możliwym ujęciu prądnicą prądu przemiennego odpowiedzialną za produkcję prądu. Zadaniem alternatora jest nieustanne ładowanie baterii w akumulatorze, które są niezbędne do pracy silnika. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak dokładnie działa alternator w samochodzie.

Co warto wiedzieć o alternatorze?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że w trakcie pracy omawianego alternatora zmianie ulega pole magnetyczne. Przechodzi ono bowiem przez uzwojenia stojana. Godny uwagi jest fakt, że budowa alternatora jest stosunkowo zaawansowanym. Należy jednak wiedzieć, że jego zrozumienie nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać.

Warto mieć świadomość, że alternator składa się przede wszystkim z nieruchomego stojana. Jest on z kolei zbudowany z stalowej, izolowanej ramki wyposażonej w trzy uzwojenia. Należy zaznaczyć, że są one rozłożone na 120 stopni na obwodzie wspomnianego stojana. Z kolei zadaniem wirnika znajdującego się wewnątrz będzie wytworzenie odpowiedniego pola magnetycznego.

Nie można oczywiście zapomnieć, że pasek napędowy jest odpowiedzialny za ładowanie alternatora. Jest on napędzany przez wał korbowy silnika. Godny uwagi jest również fakt, że w tym samym miejscu będzie występowało pole magnetyczne, które jest bardzo zróżnicowane. Oznacza to tym samym, że konieczna będzie kontrola napięcia na wyjściu.

W jaki sposób możliwe jest sprawdzenie alternatora?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że sprawdzanie omawianego alternatora będzie w najprostszym możliwym ujęciu odbywało się przy pomocy przyrządu służącego do mierzenia stałego napięcia o właściwym zakresie. Sprawdzenia poprawności tego elementu można za pomocą stosunkowo prostych kroków.

W pierwszej kolejności rekomendowane jest dokonanie na wyłączonym silniku podłączenia akumulatora do przyrządu pomiarowego. Kolejną kwestią będzie dokładne zapisanie otrzymanych danych.

Następnie trzeba odpalić silnik w celu sprawdzenia czy ładowarka akumulatora już nie świeci się na desce rozdzielczej auta. Należy oczywiście kontynuować dalej badania.

W kolejnym kroku warto sprawdzić dwuminutową pracę silnika bez żadnego obciążenia. W tym momencie napięcie na zacisku akumulatora powinno być wyższe niż 13V. Następnie trzeba włączyć dmuchawę na maksymalne obroty. Godny uwagi jest fakt, że przy prawidłowej pracy omawianego alternatora napięcie powinno być wyższe lub równe 13,5 V.

Jak podłączyć alternator

Podłączenie alternatora nie jest tak skomplikowanym zadaniem, jak mogłoby się wydawać. Element musi być podłączony do akumulatora sprawdzonym i grubym przewodem elektrycznym. Koniecznie należy pamiętać, aby dodatni biegun akumulatora łączył się z izolowaną śrubą alternatora, która będzie oznaczone +B.

Następnie należy ujemny biegun akumulatora bardzo dokładnie podpiąć do masy samochodu. Warto pamiętać, że „L” jest kontrolką ładowania łączącą się między plusem na stacyjce, a kabelkiem “L” na omawianym alternatorze. Z kolei “IG” jest w najprostszym możliwym ujęciu napięciem pojawiającym się w instalacji pojazdu.