W trakcie obowiązkowego badania technicznego w stacji kontroli pojazdów jest weryfikowane ustawienie świateł. Prawidłowo ustawione światła zapewniają odpowiednio dużą widoczność prowadzącemu pojazd oraz jednocześnie nie powodują oślepienia kierowców jadących z naprzeciwka. Wymaga to asymetrycznego ustawienia świateł mijania.
Rodzaje świateł
W każdym samochodzie funkcjonuje wiele różnych rodzajów świateł potrzebnych w innych celach. Światła odblaskowe pozwalają zwiększyć widoczność pojazdu w trudnych warunkach atmosferycznych lub zwrócić uwagę kierowców, że w mijanym pojeździe są choćby otwarte drzwi. Ze świateł pozycyjnych powinniśmy skorzystać w sytuacji pozostawienia auta w miejscu, w którym obawiamy się, że istnieje ryzyko wystąpienia kolizji z przejeżdżającymi pojazdami. Przykładowo taka sytuacja może wystąpić, gdy zostawiamy auto w nocy na poboczu nieoświetlonej drogi. Zawsze najlepiej unikać takich sytuacji, lecz jeżeli nie mamy wyboru to światła pozycyjne zwiększą bezpieczeństwo.
Światła cofania mają za zadanie nie tylko ostrzegać innych kierowców, że poruszamy się na biegu wstecznym, lecz także oświetlać nam przestrzeń w której się poruszamy.
Nie wszystkie auta posiadają przednie auta przeciwmgielne, natomiast wyposażenie auta w tylne światła przeciwmgielne jest obowiązkowe i należy ich używać tylko przy naprawdę mocno ograniczonej widoczności.
Światła awaryjne i hamowania mają za zadanie ostrzegać innych użytkowników drogi. Pierwsze włączamy, gdy chcemy poinformować pozostałych użytkowników o niebezpiecznej sytuacji na drodze. Natomiast światła hamowania zapalają się automatycznie wskazując innym kierowcom, że pojazd jadący przed nimi zmniejsza prędkość.
Większość kierowców na co dzień najczęściej używa kierunkowskazów, świateł drogowych oraz świateł mijania.
Ustawienie świateł mijania asymetrycznie
Należy pamiętać, że bardzo mocno obciążone auto np. przy przewożeniu dużego ładunku w bagażniku, będzie miało nieznacznie podniesiony przód. Może się to jednak przełożyć na przesunięcie snopa światła w taki sposób, iż inni uczestnicy będą oślepiani. Dlatego należy użyć pokrętła, które reguluje wysokość na której świecą nasze reflektory. W niektórych autach poziom świateł jest ustawiany automatycznie, dzięki czujnikowi obciążenia.
Natomiast światła mijania koniecznie muszą oświetlać drogę asymetrycznie. Prawidłowo ustawione reflektory powinny mocniej oświetlać prawą stronę drogi i pobocze. Natomiast po lewej stronie, snop światła musi kończyć się nieco wcześniej, gdyż w ten sposób unikamy oślepiania innych kierowców. Jeżeli natomiast chcemy równomiernie oświetlić całą drogę na długim odcinku, możemy użyć świateł drogowych.