Wyciek płynów eksploatacyjnych zawsze może się zdarzyć. Jeżeli jest to olej, oprócz zawiadomienia odpowiednich służb, które zneutralizują niebezpiecznie śliską plamę oleju, koniecznie musimy wyłączyć silnik i odwieźć auto do mechanika na lawecie. Nawet krótka jazda bez odpowiedniej ilości oleju może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń silnika, których koszt usunięcia może nawet przekroczyć całkowitą wartość pojazdu. Jesteśmy w nieco lepszej sytuacji, gdy naszym problemem będzie wyciek płynu chłodniczego. Istnieje możliwość podratowania się wodą. Jednak woda zamiast płynu chłodniczego generalnie nie jest dobrym pomysłem i sprawdza się tylko w naprawdę skrajnych sytuacjach. Należy wiedzieć kiedy można pokusić się o jej użycie oraz jak szybko należy udać się do mechanika.
Przegrzany silnik – co robić?
W pierwszej kolejności należy pamiętać, że zlekceważenie wskazówki temperatury czynnika chłodzącego w naszej jednostce jest drogą ku katastrofie. Dłuższa jazda na przegrzanym silniku równa się konieczności wykonania serii kosztownych napraw. Jeżeli nastąpił duży wyciek z układu chłodzącego należy jak najszybciej zatrzymać auto i zaczekać na przyjazd lawety. Mechanik z pewnością zidentyfikuje uszkodzenie którego elementu jest przyczyną wycieku: chłodnica, przewody, zbiorniczek wyrównawczy a może też nieszczelny jest korek chłodnicy lub szwankuje pompa wody?
Dlaczego woda w układzie chłodzenia jest zła?
Woda w kontakcie ze stalowymi elementami bloku silnika może znacznie przyspieszyć zjawisko korozji. Woda w układzie chłodniczym może spowodować podobne zjawiska jakie powodują uszkodzenia pralek: wytrącenie się kamienia. Ponadto, jeżeli awaria układu nastąpiła w zimie, ryzykujemy zamarznięciem wody w układzie. A ta, zamarznięta, ma dużo większą objętość niż ciekła. Dlatego ryzykujemy odkształceniem i popękaniem ważnych dla działania silnika podzespołów. W skrajnym przypadku możemy doprowadzić nawet do nieszczelności uszczelki pod głowicą.
Kolejną bardzo ważną kwestią jest fakt, że, szczególnie w nowoczesnych autach, bilans cieplny jest bardzo precyzyjnie wyliczony. Wlewając medium o nieco innej pojemności cieplnej niż zostało to przewidziane przez producenta ryzykujemy niewydajnym chłodzeniem naszej jednostki.
Jak postąpić w razie awarii?
Mając na uwadze powyższe fakty, w podbramkowej sytuacji, gdy przykładowo wyciek nastąpił w nocy, daleko od miejsca zamieszkania, użycie wody może pozwolić na bezpieczne dotarcie do domu lub najbliższego warsztatu. Jednak absolutnie nie jest zalecane lekceważenie wycieku i regularne uzupełnianie ubytków płynu wodą.