motopati.pl

Blog motoryzacyjny

Motoryzacja

Czy można użyć wody zamiast płynu chłodniczego?

Wyciek płynów eksploatacyjnych zawsze może się zdarzyć. Jeżeli jest to olej, oprócz zawiadomienia odpowiednich służb, które zneutralizują niebezpiecznie śliską plamę oleju, koniecznie musimy wyłączyć silnik i odwieźć auto do mechanika na lawecie. Nawet krótka jazda bez odpowiedniej ilości oleju może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń silnika, których koszt usunięcia może nawet przekroczyć całkowitą wartość pojazdu. Jesteśmy w nieco lepszej sytuacji, gdy naszym problemem będzie wyciek płynu chłodniczego. Istnieje możliwość podratowania się wodą. Jednak woda zamiast płynu chłodniczego generalnie nie jest dobrym pomysłem i sprawdza się tylko w naprawdę skrajnych sytuacjach. Należy wiedzieć kiedy można pokusić się o jej użycie oraz jak szybko należy udać się do mechanika.

Przegrzany silnik – co robić?

W pierwszej kolejności należy pamiętać, że zlekceważenie wskazówki temperatury czynnika chłodzącego w naszej jednostce jest drogą ku katastrofie. Dłuższa jazda na przegrzanym silniku równa się konieczności wykonania serii kosztownych napraw. Jeżeli nastąpił duży wyciek z układu chłodzącego należy jak najszybciej zatrzymać auto i zaczekać na przyjazd lawety. Mechanik z pewnością zidentyfikuje uszkodzenie którego elementu jest przyczyną wycieku: chłodnica, przewody, zbiorniczek wyrównawczy a może też nieszczelny jest korek chłodnicy lub szwankuje pompa wody?

Dlaczego woda w układzie chłodzenia jest zła?

Woda w kontakcie ze stalowymi elementami bloku silnika może znacznie przyspieszyć zjawisko korozji. Woda w układzie chłodniczym może spowodować podobne zjawiska jakie powodują uszkodzenia pralek: wytrącenie się kamienia. Ponadto, jeżeli awaria układu nastąpiła w zimie, ryzykujemy zamarznięciem wody w układzie. A ta, zamarznięta, ma dużo większą objętość niż ciekła. Dlatego ryzykujemy odkształceniem i popękaniem ważnych dla działania silnika podzespołów. W skrajnym przypadku możemy doprowadzić nawet do nieszczelności uszczelki pod głowicą.
Kolejną bardzo ważną kwestią jest fakt, że, szczególnie w nowoczesnych autach, bilans cieplny jest bardzo precyzyjnie wyliczony. Wlewając medium o nieco innej pojemności cieplnej niż zostało to przewidziane przez producenta ryzykujemy niewydajnym chłodzeniem naszej jednostki.

Jak postąpić w razie awarii?

Mając na uwadze powyższe fakty, w podbramkowej sytuacji, gdy przykładowo wyciek nastąpił w nocy, daleko od miejsca zamieszkania, użycie wody może pozwolić na bezpieczne dotarcie do domu lub najbliższego warsztatu. Jednak absolutnie nie jest zalecane lekceważenie wycieku i regularne uzupełnianie ubytków płynu wodą.